Furillen - designgodis for ögat

När vi tittade på semestervädret i förra veckan och såg att det var lite si och sådär så bokade vi några dagars semester på Gotland (där det såg ut som att solen skulle befinna sig). Boende var inte så lätt att hitta i sista sekunden och med lite pysslande hit och dit så bokade vi faktiskt ett ställe där jag velat bo en längre tid - Fabriken Furillen.
Furillen är en 500 hektar stor halvö på nordöstra Gotland. Namnet Furilden sägs komma från att hela ön brann för över 500 år sedan.
Halvön Furillen karaktiseras av sitt karga landskap. Fram till 1970-talet drevs kalkstensindustri på ön. Furillen var långt in på 1990-talet ett militärt skyddsområde. Fabriken Furillen hushåller nu i kalkstensindustrins gamla fabriksbyggnader.
Jag såg först nu när jag redigerade bilderna att jag lyckats få med vår lilla chef på den här bilden. Ser ni armen som syns lite till höger i bild?
Rummen är i industristil och jag tycker att de flyter ihop perfekt med miljön utanför glasdörrarna. Nu bodde vi här i augusti, men jag skulle gärna vilja bo här i oktober, när det är lite ruggigt ute och man kan ligga i sängen och bara titta ut på det karga klimatet. Mysigt! Dock verkar det som hotellet numera stänger sista augusti vilket jag faktiskt tycker är lite synd.
Att gå runt och fota allt omkring och runt hotellet är en dröm för "fotografälskare". Ljuset blir speciellt och det är kanske just pågrund av detta också som många mode-, musik- eller reklamplåtningar ofta göras just på Furillen.
Inne i de gemensamma utrymmen är allt väldigt stilrent och det mesta går i en dov grå nyans som möts med ljust trä. Inne och ute går nästa i ett och det är just det som gör att det blir så harmoniskt och snyggt.
Foto: Emmelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin