Tips på dekoration till dukning

Jag har fått några mail med frågor om hur man ska duka till studentfirandet. Många undrar vilka färger de ska välja i dukningen. Jag brukar generellt tänka tre färger. Ofta brukar vitt vara den tredje färgen, men det kan lika väl vara ett material, så som trä, eller exempelvis koppar. Traditionellt så är många studentdukningar i blått och gult och jag kan faktiskt tycka att vid student, midsommar och 6 juni, då får det gärna vara blått och gult. Vilken blir då den tredje färgen till blått och gult? Jo, kanske är det ett träbord och trädetaljer på bordet, eller så är det kanske vitt bord och vita tallrikar. Förstår ni hur jag menar med den tredje färgen?
Ett billigt och enkelt dekorationstips är att göra enkla vimplar. Här nedan ser ni ett exempel från en dukning av IKEA. Ser ni att vimplarna är i olika storlekar och form? De behöver inte alltid se likadana ut.
Har du mycket tid, så kan du sy egna vimplar. Men har du lite mindre tid, så är ett tips att knyta vimplar.  Förra sommaren bjöd vi in till en Amerikansk fest hemma hos oss. Då köpte jag massa billiga tyger i blått, vitt och rött på IKEA. Sedan rev jag remsor som jag satte på ett jutesnöre. Det gick väldigt fort och du behöver inte ens symaskin för att göra detta. Jag knöt flera flera meter med vimplar som jag hängde upp i allt från infarten till huset, till i köket och på altanen. Här kan du se ett litet exempel på hur de såg ut.
Foto: Livet Hemma, IKEA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin