Välkommen 2014

Jag har nästan lite svårt att förstå att det är nytt år, redan januari och att det faktiskt är dags att börja jobba igen(!). Nytt år innebär också nya händelser och självklart nya trender. Nästa vecka, den 13 januari, går Stora Trenddagen av stapeln. Trendspanaren, Stefan Nilsson, presenterar då 2014 års trender. Strax efter det, den 15 januari, öppnar portarna till årets första Formex, den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign.
Det innebär också att inredningssverige snart kommer att svämma över av reportage, bilder och pressrelease om nylanserade produkter. Spännande, säger jag!
Men, jag tänkte faktiskt försöka mig på att trenspana lite inför 2014 innan alla nyheter har släppts helt och hållet. För vad är det jag tror vi kommer att få se?
2014 års trendkulör (som utses varje år av Pantone) är Radiant Orchid. På svenska skulle jag säga att det rätt och slätt är - lila! Årets färg är väl underbyggd genom att man har studerat alla typer av kollektioner och produkter som lanseras 2014. Så, håll i er, vi förväntas nog få se en och annan sak i den här lila orkidéfärgen.
Jag såg att Frida skrev om det för någon dag sedan - att gult syns allt mer och mer. Jag har den senast tiden reflekterat över exakt samma sak. Även om årets färg ska vara lila så tycker jag att gult dyker upp mer och mer som accentfärg. Jag har sett det på Instagram, på nätet, i reportage och här ser man det väldigt tydligt i H&M Homes vårstyling.
Nästa bild från Kvänum låter jag visualisera nästa trend - vit marmor. Vi har redan sett det en hel del under 2013, men jag tror inte det kommer att minska. Jag har själv jagat House Doctors marmor skärbräda i flera månader, men det är fler än jag som tycker att den är snygg, för där är slut precis överallt. Ett annan dyr, men ack så vacker marmorsak är även det här bordet från Olsson Gerhtel. Ett billigare tips är att leta marmor på lopps. Jag lovar er att ni kan göra både ett och ett annat marmorfynd!
De här jätte snygga krukorna i mässing från Skultuna får stå för nästa trend - mässing och guld. Generellt så tror jag att det kommer att glimma betydligt mer i våra hem under 2014.
På vägen hem från vår stuga i somras besökte vi Växbo Lin i Bollnäs. Jag kan varmt rekommendera ett stopp om du har vägarna förbi eller vill ha en utflykt. Jag tror vi kommer att se mer utav vävda handdukar och dukar under 2014. Jag har absolut inga belägg för detta, men jag tycker att jag har börjat se det lite här och där. Ett annat material som vi även kommer se mer utav tror jag är linne. Mer naturliga material helt enkelt! I höstas investerade jag faktiskt i ett par linne påslakan och jag är fullkomligt förälskad i dom. Går inte att sova skönare!
Sista bilden kommer från House Doctors kollektion Everyday för våren 2014. Jag tror att naturen kommer att göra sig mer och mer påmind i våra hem under 2014. I många inredningsbloggar har det börjat bloggas allt mer om växter och plantor. Sophora har synt "överallt" och till julen var det rumsgranen som många ville ha. Jag tror också att trä har kommit in i våra hem för att stanna ett tag och läder, det tror jag vi kommer att se mer av! 

Kommentarer
Postat av: Therése S

Ljuvliga bilder. Ja det lär bli mycket inspiration i magasinen nu =) God fortsättning.

2014-01-07 @ 10:44:12
URL: http://thereses.se
Postat av: Jennah

Gult är snyggt! Fast det är förståss lila också :)

2014-01-07 @ 22:32:01
URL: http://kulturjennah.blogg.se
Postat av: Laura

Orkidéfärgen och grejer i mässing! Jag säger bara - äntligen =) Dags att införskaffa målarfärgen innan priserna skjuter i höjden...
Ha en fin kväll!

2014-01-07 @ 23:24:10
URL: http://dreamsaboutlife.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin