Söndagsbrunch

I söndags bjöd vi på brunch hemma hos oss. Med en liten kille i hemmet har vi märkt att det nästan är lättare att bjuda på en brunch än en kvällsmiddag (då somnar vi). Eftersom det är rabarbertider så blev det både en och annan rabarber på bordet. Riktigt gott och väldigt uppskattat. Här kommer ett litet axplock och lite tips.
Amerikanska pannkakor är nästan ett måste. Oj, så gott det är. Jag tycker det bästa är att servera dom tillsammans med lönnsirap och färska jordgubbar men banan eller annan frukt är inte fel det heller.
Här har jag serverat små "delikatesser" i värmeljushållare från IKEA. Eftersom de är så billiga (9 kr för 4 st) så tycker jag att man kan ha mängder av dessa hemma. Passar perfekt på ett buffe bord eller som här till brunch. Jag har lagt i turkisk yoghurt, hackat äpple, lite russin och så ringlat över honung. Jag lovar er - riktigt gott!
För första gången så provade jag att göra rabarbermarmelad. Har du rabarber hemma så kan jag verkligen rekommedera att koka lite marmelad. Det går fort, men blir väldigt gott.
Detta är ett av mina favoritrecept på bröd. Frallorna kalljäser över natten och sedan är det bara att baka ut dom på morgonen. Jag har tipsat om det här receptet tidigare, men eftersom det var så länge sedan som 2011 så tror jag det tåls att tipsas om igen *smile*. Här hittar ni receptet.
Foto: Emmelie
Rabarberkräm känns bara som ett måste i rabarbertider. Jag skulle också säga att detta med lite grädde var det som våra gäster nästan uppskattade mest. Jag har hällt rabarberkrämen i IKEAs vas Ensidig (29 kr). Ensidig finns i olika storlekar så grädden hällde jag upp i en mindre variant av blomkrukan. Som sagt även om det är en värmeljushållare eller blomkruka så går det även att använda till annat!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin