Morgonstund har guld i mun med underbara tekakor

Nu känns det som om den här bloggen nästan får en ton av en bakblogg, men jag kan inte låta bli att tipsa om ett toppenbröd som jag bakade imorse. Själv kan jag fastna för recept som går är lätt att göra på morgonen och som inte tar för mycket tid. Dom här fantastiskt goda tekakorna kommer jag verkligen att göra igen. De innehåller jäst, men istället för att jäsa på "vanligt" vis så ska man fylla diskhon med lite varmt vatten och ställa ner degbunken och låta degen jäsa i 10 min. Käckt, va?! Tekakorna blev fantastiskt goda, precis så som tekakor ska smaka.
Hej hopp här kommer torsdagens morgonsbak i bild och recept:

Recept: 100 g smör, 4 dl, 50 g jäst, 1 tsk salt, 2 msk strösocker, ca 11 dl vetemjöl.
Sätt ugnen på 250 grader. Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37 grader. Smula jästen i en degbunke och häll över mjölkblandningen. Tillsätt socker, salt och mjöl. Arbeta till en smidig deg. Häll lite varmt vatten i diskhon och ställ i degbunken. Låt jäsa i 10 min. Baka ut degen till 12 tekakor. Nagga som lätt med en gaffel. Låt bröden jäsa på plåt, under en duk i 10 min. Grädda i nedre delen av ugnen i 6-8 min. Klart!
Foto: Emmelie

Kommentarer
Postat av: Katarina

Andra underbara brödinlägget här... Blir så sugen! :)

2012-03-22 @ 10:58:30
URL: http://brakatarina.se
Postat av: Ann-Helen

Även det här receptet kommer definitivt att provas på! :) snabbt och enkelt, det gillar vi!

2012-03-22 @ 11:40:23
URL: http://annhelen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Design- & baktjejen! ;) hihi Jag läser mer än gärna dina recept och får inspiration och tips att baka själv! Hoppas ni har det riktigt härligt! Och att ni har lika strålande sol som här! Ska ta med barnen till lekparken nu och njuta av det underbara vädret! Kramar

2012-03-22 @ 12:21:20
URL: http://Http://inredning.webblogg.se
Postat av: Julia - inredning o sött

åh vad de ser goda ut!! Försöker hålla mig från bröd men nu blev jag sugen på att baka lite bröd ändå :-)

2012-03-22 @ 21:35:20
URL: http://juliasinspiration.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin