Rågrussinbullar och yoghurt i IKEA ljusstakar

Fredagens snökaos har byts ut till en lördag i strålande solsken. Nu väntar snart en tur i längdskidspåret! Jag blev så otroligt sugen på nybakat bröd i morse så jag började morgonen med ett brödbak, Leilas rågrussinbullar (a piece of cake). Jag glömde dock att doppa dom i rågmjöl innan dom jäste andra gången så de blev inte riktigt så fina som de kan bli.
En annan sak jag gjorde var att fylla små ljushållare med bär och yoghurt. Ljushållarna är IKEAS traditionella Galej (9,-/ för 4 st). Passar perfekt till att servera små desserter, eller till exempelvis bär och yoghurt och bär till frukosten.

RECEPT PÅ RÅGRUSSINBULLAR
35 g smör
3 dl mjölk
½ dl mörk sirap
1 tsk salt
1 msk brödkryddor
50 g jäst
1 dl russin
8 dl rågsikt
Smält smöret, tillsätt mjölk, sirap, salt och brödkryddor
Värm vätskan till fingerljummet, max 37 grader
Smula jästen i en bunke och lös upp i degvätskan
Rör ner russin och lite rågsikt itaget till en smidig deg
Jäs degen i bunken under bakduk i ca 30 min
Sätt ugnen på 225 grader- Dela degen i 12 bitar på bakbord, doppa i rågsikt och jäs under bakduk på plåtar med baklåtspapper i ca 30 min.
Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 10 min
Foto: Emmelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin