Tankar kring uteplats

En kollega till mig skickade över en bild på sin uteplats med frågan "Vad tycker du vi ska göra här?". Bilden föreställde en väldigt typisk uteplats, med ett bord och sex stolar.  Inte så stor plats, men med stora möjligheter att göra något mer. Jag har samlat några av mina idéer och tankar till henne här då jag tänkte att det kanske är fler som funderar på att fixa sin uteplats och vill ha några enkla men effektfulla tips.
En utevägg är ofta inte så rolig. Min kollega bor i ett parhus och deras uteplats är en väldigt typiskt uteplats för ett radhus eller ett parhus. Vill man pigga upp en "tråkig" vägg med lite pengar så kan man köpa armeringsnät/armeringsgaller. Antingen kan man använda det som det är eller att spraymåla det i önskad färg. Därefter kan man hänga blomkrukor, en stråhatt eller exempelvis hängande ljuslyktor på armeringsgallret. Är du nyfiken på en bra och smart lösning kan jag tipsa om att titta här hos Hemmafix. Vill du inte bygga en egen kan man också slänga ett litet öga på den här från SMD.
En matta kan göra stor skillnad. De senaste åren har vi börjat inreda ute som inne. Det vill säga att det även finns massa bra mattor som faktiskt går att ha utomhus. Just denna är från Ellos.
Den här bilden från Pinterest tycker jag sammanfattar väldigt fint vad man kan göra med blommor på en uteplats. Här ser ni en annan variant av en snygg spalje. Det går verkligen att leka med upphägningarna och få liv och rörelse på en annars tråkig vägg. Tänk också på att ställa blommor i olika höjder. Använd gärna pallar för att skapa olika nivåer. Glöm inte heller fina detaljer. Det kan exempelvis vara en vattenkanna, en lykta eller en fin korg.
Här ser ni en snygg men prisvärd pall från IKEA.
Den fina spaljen är från SMD och lanternan är från PB Home. Just de här lanternorna har funnits i butik relativt länge, men jag tycker fortfarande att de är väldigt fina och framförallt ger de ett väldigt fint ljus. Vi har en över vårt vardagsrumsbord i stugan, så de fungerar faktiskt lika bra inne som ute. De finns i tre olika storlekar och har man utrymme så blir de väldigt fina att sätta ihop i olika storlekar. Minna har gjort det otroligt snyggt på sin terass. Ett tips är att inte bara titta på hur hon har hängt lanternorna utan hur hon faktiskt har inrett hela sin altan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin