Formex - vår 2016

Förra veckan gick årets stora inredningsmässa, Formex, av stapeln. Jag slog två flugor och spanade in de senaste trenderna samtidigt som jag hjälpte min syster med inköp till sin butik. Då jag direkt efter Formex åkte till vår stuga (där internetdöden råder) så har jag varit lite sen med att lägga ut vårens Formexrapport. Eftersom vi också fortfarande är kvar i stugan så blir detta en väldig komprimerad men tydlig trendrapport. Jag tänkte att jag till och med gör det så tydligt och enkelt att jag helt enkelt sätter upp vårens trender i punktform. Är ni redo?
  • Blått! Det råder närmast blåfeber. Man såg en start på detta redan i höstas men nu har färgen blått verkligen blommat ut och finns nu överallt och på allt! Det är inte en speciell nyans av blått, utan det är allt från lite dovt, till havsblått till riktigt starkt blåfärg. Man kan helt enkelt inte göra fel med blått!

  • Rosa. Blått i all ära, men rosa skulle jag säga att det också kryllade av. Rosa kommer vi se mycket av 2016, var så säker!

  • Keramik. Massor av keramik gick att se på mässan. Det ska helst vara handgjort och gärna drejat.
  • Makramée fanns överallt. Trenden som började förra året har fullkomligt exploderat och det fanns amplar i alla dess slag.

  • Kaktusar. Kaktusar på tyg, kaktusar i plast och så riktiga kaktusar. Det blir ett kaktusår!

  • Samarbeten verkar vara hett just nu. Pernilla Wahlgren och Sagaform, Tina Nordström och Ekelunds Väveri, Sköna Hem och Himla.

Höstens trendutställning var inte en av mina favoriter, men nu tycker jag att det var mycket bättre igen. Det var Oddbirds som hade tolkat temat Nordic Kicks som ska stå för ”nånting gammalt, nånting nytt, nånting lånat, nånting blått och nånting fått”.
Årets mest spännande?
Ja, det måste vara att Village återuppstår med en ny, fräsch profil. Ni minns kanske att Village gick i konkurs? Nu kommer företaget tillbaka med en skandinavisk profil med hantverkskänsla och ekologiska råvaror. Spännande!
Foto: Emmelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin