Formex: Hösten 2015

Med en liten knatte i huset så tar det lite längre tid innan man kommer till skott med saker. Först igår lyckades jag lägga över bilderna från onsdagens Formex besök. Men, här kommer nu äntligen en liten samlad rapport. I år är min känsla av att många besökte Formex och flera bloggare har redan delat med sig av sina första intryck av mässan.
Jag och Jenny (bloggen Hemtrender) inledde onsdagens Formexbesök med pressfrukost. Som en rolig detalj så hade borden vi satt vid ett stort hål i mitten där det var planterat massa växter. Det gick att se att växter, det naturliga och äkta håller i sig i vår inredning.
Entréutställningen för hösten var skapat av Codesign. Det är första gången ett gäng arkitekter har fått i uppdrag att gestalda höstens Formex-tema. Dom hade byggt The House Cat, en gigantisk Huskatt gjord av 2900 kartonger(!) Mitt i katten gick det att klättra upp och titta på utvalda produkter som var displayade inne i katten.
Hela temat Nordic Essence tar avstamp i de nordiska ländernas hantverkstraditioner, livsstilar och arkitektur. I entréutställningen satt flera hantverkare som vävde, flätade med mera. En liten fin bonus som jag också tycker sammanfattade mässan på ett fint sätt.
Den 500 kvm stora trendrestaurangen Nordic Essence var skapad av Jan Rundgren. Visste ni att han inte enbart har skapat designen utan också varit med och tagit fram maten i resturangen för att det ska passa ihop med inredningen och vara rätt för i höst.
Trendrestaurangen visade på mycket träslag! Det gick också att se en och en annan päls, mestadels från får eller ren. Färgerna gick i alla nyanser av blått och en hel del grönt.
Utav Men at Works fina underlägg hade Jan Rundgren skapat en stor kreation på väggen. Variation till tavla kanske?
I utställningen Re:Do & Friends hade Marie -Louise Hellgren skapat experimentell utställning. Ser ni håret som ligger i vaserna på bordet? Hon ville skapa något nytt av gamla möbler och få utställningen att påminna om ett laboratorium.
Något man såg på flera ställen var näver. De gamla fina näverkorgarna är verkligen en het trend i höst! Loppisjakt kanske?!
Foto: Emmelie/Designtjejen och Formex pressbilder, August Eriksson
En nyhet för i år var Formex Pop-Up Shop. Det är trendexperten Sten Nilsson som står bakom idéen som innebär att besökarna kan köpa med sig en favoritpryl hem. Alla 920 utställare har fått möjligheten att skicka in syna nyheter. Kravet har varit att produkten måste vara en nyhet för i höst. Totalt finns ungefär 100 utställare representerade i Pop-Up Shop med över 300 produkter.
 

Kommentarer
Postat av: kerstin ehrenholm

Såg du @brita ofSweden

Svar: Jag hann tyvärr inte gå till deras monter. Jag var lite krasslig så jag fick pausa och hann tyvärr inte gå överallt :-(
Emmelie Johansson

2015-08-23 @ 12:39:37
URL: http://lenaelisabeths.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin