Hälsingemidsommar

Nu har vi landat hemma i Stockholm igen efter en långhelg i Hälsingland. Hoppas att ni har haft en jätte härlig midsommar. Jag tänkte att jag bjuder på en bildbomb från helgen. Håll i er, här kommer massa midsommarbilder!

Vad är midsommar utan en midsommarstång, folkdräkter och folkmusik? Ljusdals Hembygdsgård bjöd på allt det och även strålande väder.
Vid flytten hittade jag blå och gula vimplar som fick åka med till stugan. Nu hängde vi upp dom över altanen och jag måste verkligen erkänna att snyggare och lättare dukningstips går knappt att hitta. Lite vimplar över bordet förgyller verkligen vilken dukning som helst!
Blommor från ängen satte vi i gamla mjölkkannor. De här mjökkannorna ropade jag faktiskt in på auktion förra året för en väldigt billig penning.
Vad är midsommar utan jordgubbar? Vi hade tänkt att göra en liknande marängtårta som jag tipsade om för någon dag sedan. Men det verkade som halva Sverige skulle göra marängtårta för marängbottnar var helt omöjligt att få tag på. Istället blev det en vanlig sockerkaksbotten, som jag fyllde likt marängtårtan (ena lagret med vispad grädde, hackad dajm och banan). Det blev verkligen fantastiskt gott. Den andra botten fyllde jag "som vanligt" med jordgubbssylt. Detta tåls verkligen att testa, för det blev väldigt bra.
Foto: Emmelie
Jag kan inte låta bli utan måste bara visa den här bilden från sjön. Tro det eller ej så bjöd midsommarhelgen inte endast på årets första dopp utan också på dagliga morgondopp. Just den här bilden är från midsommaraftonsmorgon. Även om det var lite småkyligt så måste jag säga att det var underbart!
 

Kommentarer
Postat av: Living by Miriam

Ser ut som en toppen midsommar. Så soligt trodde jag bara man fick i Italien ;)

2013-07-02 @ 07:39:43
URL: http://livingbymiriam.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin