Julmarknader i Köpenhamn

Imorgon (tro det eller ej) så sätter jag mig på ett flyg till New York för några dagars ledighet, julshopping och allmän, ja - njutning! Jag har aldrig varit i New York precis innan jul och ser verkligen fram emot att få se staden tindra i kulor, girlanger och ljus.
En annan stad som är poppis och åka till innan jul är Köpenhamn och eftersom det är lite närmare så tänkte jag att jag kan tipsa om lite mysiga julställen i den danska huvudstaden!

1. Tivolis julmarknad
Öppet från 14 november till 30 december
Tivolis julmarknad har blivit något av en tradition i Köpenhamn. Trädgården är pyntat på de mest fantastiska sätt och alla karuseller är öppna(!). Tomtelandet är som en hel stad mitt i trädgården. Där är över 100 tomte maskiner upptagna med julens föberedelser. I stånden runtom tivoli kan man köpa julgodis, konstverk, julpynt och danska julspecialiteter.

2. Nyhavns julmarknad
Öppet från 11 november till 22 december
Längs hela kanalen så finns det fullt med härligt juliga stånd. De erbjuder danska julspecialiteter som glögg och "æbleskiver", karamelliserade äpplen, dekorationer, presenter, ljus och mängder med andra konst- och hantverksföremål.

3. Jul på Nationalmuseet
Öppet från 1 december till 23 december
Jul i Nationalmuseets gamla "Klunkehjem". Visning av den fina lägenheten, som står där som den gjorde i slutet av 1800-talet. Lär dig mer om julgranen och dess dekorationer och julens alla olika förberedelser och traditioner.

4. Christianias julmarknad i den Grå Hall
Öppet från 8 december till 19 december
Christianias julmarknad i Den Grå Hal är en korsning av tomtar och en orientalisk basar. Den liknar inte riktigt något annan och ingår i jultraditionerna för många köpenhamnare. Hantverk, produkter som tillverkas i fristaden, hemslöjd, mat och udda prylar.

5. Fredriksbergs Julmarknad
Öppet från 10 december till 18 december
I ett stort tält på Fredriksbergs Rådhusplats hittar du Julmarknaden på Frederiksberg, så oavsett vädret är det alltid varmt och torrt. Rådhustorgets träd har pyntats med tusentals lysande små stjärnor, elden från eldstäderna sprakar och mängder med julgranar är på plats.


Foto: Tivoli

Kommentarer
Postat av: Katarina

Vad underbart! Ha en helt fantastisk resa!



Kramar

2011-12-13 @ 23:10:25
URL: http://brakatarina.se
Postat av: Dessi at [Home and desire]

ÅH så underbart med en NYC resa nu! Jag älskar Tivolis julmarknad. Var dock alldeles för längesen jag var där... :/



Kram och ha en skön semester!

2011-12-13 @ 23:46:08
URL: http://www.homeanddesire.blogspot.com
Postat av: Åse - Interiörguiden

Ha en jätteskön semester och njut!



Kram

2011-12-14 @ 07:28:20
URL: http://www.interiorguiden.se
Postat av: ANGELICA.BLOGG.SE ♥

Åh vad skönt :D HOppas du får det riktigt bra!

2011-12-14 @ 18:38:20
URL: http://angelica.blogg.se/
Postat av: Sofia - Sofias Inredning

Åh, vad avundsjuk jag blev nu! Jag ville också åka till New York!!! Ha några riktigt bra dagar nu :)

2011-12-14 @ 22:18:04
URL: http://sofiasinredning.blogg.se/
Postat av: Postadress Torslanda

Enjoy New York!!! Det är min favoritstad, fast Köpenhamn är en god två. NY nu innan Jul är mycket juligt och härliga amerikanskt!

2011-12-15 @ 12:26:13
URL: http://www.postadresstorslanda.blogspot.com
Postat av: Mickan

Hoppas du har / hade det bra i New York. Skulle också vilja åka dit.



Hehe, tack så mycket. :-)

2011-12-17 @ 23:25:43
URL: http://angel-like.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin