Gör ett eget kakfat

Jag har fått helt dilla på kakfat på fot. Helst ska dom vara i flera våningar. Jag drömmer om ett stort kalas där jag kan duka upp med massa hembakade kakor på mina kakfat. Hmm... vet inte om detta blir av... men drömma kan man ju!
Idag sprang jag på ett tips på Ica-kuriren om hur man kan göra ett eget kakfat. Faten och ljusstakarna kan man fynda på loppis. Sedan är det bara att börja sätta ihop. Så här gör du:

Du behöver:

· 3 kaffefat

· 2 ljusstakar

· 1 krok, hängare eller knopp med ett hål på 4 mm

· 1 gängad stång, 4mm

· 1 låsmutter, 4mm, eller annan mutter som fästs med superlim

· 1 metallbricka

· markeringstejp


Verktyg:

· metallsåg

· metallfil

· skiftnyckel

· penna

· borrmaskin med reglerbar hastighet

· Kakel- och glasborr (finns att köpa på exempelvis Clas Ohlson för 26 kronor)


Gör så här:
1 Markera tallrikarnas mittpunkt med en penna.
2 Sätt en bit markeringstejp på markeringen. Då glider inte borren.
3 Borra hål i tallrikarna och ljusstakarna. (Provborra gärna på en annan tallrik först). Ha tålamod och låt det ta tid, det är lätt att porslinet spricker.
4 Mät hur högt ditt kakfat kommer att bli genom att placera tallrikarna och ljusstakarna på varandra.
5 Såga av den gängade stången och fila till kanterna. (Stången ska vara någon centimeter längre än vad kakfatet kommer att bli högt, på den sista centimetern ska du sedan fästa en krok, hängare eller en knopp).
6 Fäst låsmuttern, eller en vanlig mutter med lite lim, i ena änden av den gängade stången.
7 Trä på tallrikarna och ljusstakarna om vartannat.
8 Skruva fast kroken, hängaren eller knoppen. Dra inte åt för hårt, porslinet kan lätt spricka.


Foto: Erik Hedman, Ica-kuriren

Kommentarer
Postat av: J o h a n n a - Inredning & pyssel

Vilket bra tips! Jag har bara sett hur man gör ett med en våning, men detta var ju roligt! Är det Leilaboken som har inspirerat dig till bakning? Kraaaam!

2008-09-13 @ 12:25:18
URL: http://inredning.webblogg.se/
Postat av: Dessi

det är så snyggt! jag gillar också att baka och ha kalas så, och hade det idag eftersom jag fyllt år. men det är trist att stå och baka allt när man "måste"...

2008-09-13 @ 18:59:20
URL: http://dezzys.blogg.se/
Postat av: Susanne

VIlken fantastisk pysselsida du har! Ofta är ju pysselsidor lite B-iga, men din är ju super! Vartenda pyssel ska jag göra själv så snart jag har skaffat mig ett hus så att jag får plats! Mera, Mera!!!

2008-12-08 @ 14:47:51
URL: http://www.familjennystrom.se
Postat av: fiskruka

Har du testat att göra något sånt här kakfat än? Verkar vara ganska mycket meck...

2010-12-14 @ 12:05:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin