Gotlandstips

I förra veckan semestrade vi på underbara Gotland. Min kamera blev verkligen full av bilder, men för att inte tråka ut er en hel vecka så har jag samlat lite Gotlandstips i ett inlägg. Några har ni säkert hört om, men något är kanske nytt?!

I en gammal smedja ligger Rute Stenungsbageri. Jag skrev om Rute redan i början av 2012 då mitt favoitcafé i Stockholm, Fabrique, köpte det fina bageriet på Gotland. 2012 slog de upp portarna och nu är det ett populärt besöksmål.
Plus: Otroligt gott fika och en härlig och vacker miljö.
Minus: Lång kö och väldigt mycket folk. Det fanns bara en kassa och det tog helt enkelt lite tid.

Kutens Bensin
, eller Creperie Tati som det också kallas, är ett fantastiskt ställe både för öga och mage. Första intrycket kan vara lite rörigt men det röriga har en tjusning och det finns en tanke bakom alla prylar och saker. Vi besökte Kuten i stekande hetta och även här kryllade det av besökare, men det kändes ändå inte trångt och maten var helt fantastisk. Rekommenderas varmt!
Plus: Väldigt goda crepes. Härlig miljö. Ingen tittar snett på dig om du har barn som kladdar lite extra och tappar lite mat på golvet. Trots mycket folk så serverades beställningarna relativt snabbt.
Minus: Till viss del en turistmagnet.

Furillen är som en godisbit för designintresserade. I det månlika landskapet smälter Fabriken Furillen fint in i miljön. det är inte heller helt svårt att förstå att många modereportage fotas i den här karga och annorlunda naturen. En natt på hotellet är inte gratis, men en rundtur och en fika kan absolut vara värt under ett besök.
Plus: Fantastisk inredning och väldigt smakfullt.
Minus: Kostar lite för plånboken att övernatta.

Med en fantastisk utsikt över fiskeläget i Lickershamn och Gotlands största rauk Jungfrun, ligger Lickerhamnskrogen. Menyn bjuder på rökta räkor (fantastiska), Toast Skagen, hamburgare med hängmörat nötkött med mera. Det finns en härlig uteplats som bjuder på en väldigt fin utsikt över hamnen.
Åker du hit på dagen så ligger det också ett litet rökeri i hamnen där du kan köpa med dig egna räkor!
Plus: Utsikten. De rökta räkorna! Passar både som lunchställe eller för kvällsmiddagen (olika menyer).
Minus: I de flesta fall behöver man bil för att komma hit, vilket betyder att om man önskar att dricka en vin eller öl, så måste man singla slant om vem som ska få hålla sig till alkoholfria drycker.
Foto: Emmelie

Sista natten på Gotland tillbringade vi på Gula Hönan i Ronehamn. Detta är ett pensionat men en blandning av sekelskifte och antika loppisfynd. Verandan och trädgården är väldigt trevlig och här vill man bara sitta med en bok medan hönorna spatserar runt i trädgården. Medan restaurangen bjuder på en meny av riktigt hög kvalite är pensionatet i en betydligt enklare standard. Du väljer själv om du vill betala för städning, sänglinne och frukost. Skräddarsy ditt eget pris lite helt enkelt. Vill du inte bo här så rekommenderas en fika. Äppelpajen är gudomlig och den färskpressade äppeljuicen är "to-die-for".
Plus: Maten. Miljön och hela omgivningen. Billigt boende.
Minus: Väldigt lyhört på rummen.

Kommentarer
Postat av: Tess

Åh, vad härligt det ser ut! :) Kram

Svar: :-) Kramar
Emmelie Johansson

2014-08-05 @ 23:50:36
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så härligt de såg ut :) vackert

2014-08-06 @ 09:37:17
Postat av: Anna


Längesedan jag kikade runt på din fina blogg nu! Hoppas du haft en fin sommar! Vi ses snart igen ;)
Vad roligt att du besökt min ö och till med min socken Ronehamn!

Svar: Vad kul att du tittade in!! Ja, vilken fantastisk plats och ö!!!Hoppas att du också har haft en underbar sommar!!!
Emmelie Johansson

2014-08-07 @ 17:59:49
URL: http://husprojektet.bloggplatsen.se
Postat av: Anna


Längesedan jag kikade runt på din fina blogg nu! Hoppas du haft en fin sommar! Vi ses snart igen ;)
Vad roligt att du besökt min ö och till med min socken Ronehamn!

2014-08-07 @ 17:59:54
URL: http://husprojektet.bloggplatsen.se
Postat av: MissStorm

Gotland har jag drömt om att besöka i ett par år nu, men än har det inte blivit av. Och inte blev jag mindre sugen av ditt inlägg. Tack för tipsen!

(Var ett tag sedan jag läste bloggar så jag passar på att läsa ikapp lite här ikväll)

Kram

2014-08-14 @ 22:18:22
URL: http://Missstorm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin