Riktig, äkta julmarknad

I helgen åkte vi till stugan, julpyntade, drack glögg, njöt av all snö och värmde oss framför brasan när termometern visade mer än -20. Igår var det aldeles för kallt för att stå på skidor så istället för träning blev det julmarknad i Järvsö. Vilken julmarknad sedan!
 
Vi åkte till den fina Hälsingegården, Stenegård i Järvsö. Väl där möttes vi av sprakande eldar, massa ren- och fårskinn och så en häst med släde såklart!
 
Inne i den fina byggnaden var det fullt av små stånd. Vad som fick mig att tycka att det var väldigt mysigt var just att alla som hade ett litet bord var inhemska. Det vill säga att de flesta var från Järvsö eller närområdet. På en balkong en våning upp stod ett tiotal män i hälsingedräkter och spelade julsånger på fiol. Ja, ni förstår, det var myskänsla x10!
 
 
Att doppa äpplen i knäck, ja, det var en nyhet för mig. Men kanske något man ska prova?! Någon som vet om det är gott?
 
Jag kan inte helt se mig mätt på den fina utsikten och de fina husen, så jag avslutar med en härlig bild som jag tog från Stenegård. För er som inte har varit här kan jag varmt rekommendera ett besök även på sommaren!
 

Kommentarer
Postat av: living by Miriam

Det låter och ser super mysigt ut. Köpte ni något? ett björnskinn kanske, rätt läckert och lite läskigt :) kram

2013-12-10 @ 08:38:33
URL: http://www.livingbymiriam.se
Postat av: Katarina

Idyll! Och Järvsö som är så mysigt! Firade där med min förra man haha. Idylliskt!

2013-12-10 @ 12:22:07
URL: http://katarinaratcliffe.se
Postat av: Anna-Karin

Ser underbart mysigt ut. Jag har inte ens varit så långt norrut.

2013-12-27 @ 19:04:22
URL: http://nancyandi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin