Varför är tomten röd och varför har vi gran?

Varför har tomten röda kläder?
När det dyker upp en man klädd i rött med stort skägg och en säck i handen vet man att det är tomten som kommit. Men varför har han röda kläder? Det enkla svaret är att Jenny Nyström, konstnären, skapade tomtens nya röda kläder och sedan dess är det så.


Vad gör granen för nytta och varför klär vi den?

På 1800-talet började vi klä granen för att den skulle bli vackrare att se på.
Julgranen hamnar ganska tidigt i december i hemmets blickfång. Men när kom den överhuvudtaget in i våra hem egentligen? Som med många andra seder och bruk så har vi ärvt seden från ett annat land. I det här fallet var det Tyskland som på 1700-talet gav oss idén om att ta in en gran för att låta den skydda hemmet från onda makter och andra väsen.

Informationen är hämtad från Coop.


Kommentarer
Postat av: Anonym

hej gumman!

kan man tänka sig att något mode i någon form faktiskt kommer från tyskland av alla ställen?! helt otroligt att de är trendsättare!!!! :)

skrev värsta arbetet om svenska jultraditioner och varför och vart de kommer ifrån när jag jobbade i düsseldorf för min kära kollegor/kunder ville veta mer om svenska jultraditioner och vips - louise fick arbete! :) så vill du veta mer "varför, hur och när" så kan jag vara uppslagsbok åt du - fast på tyska såklart. kanske ska göra en deutsch-blog. he he he! jag letade ju ny blogg-adress, så det kan ju vara ett alternativ! :)

kommer sakna du massssvis när du e på varmare breddgrader!!! längtar tills jag får höra allt!

stora kramar!!1

2007-12-22 @ 23:39:12
Postat av: Nisse

Tomtens röda kläder kommer från coca-cola.Kolla upp detta.

2007-12-23 @ 19:36:15
Postat av: Tps07

Very nice site!

2010-11-10 @ 07:27:03
URL: http://www.tps07.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin